zondag 4 september 2016

Naschrift

Vorig jaar 10 mei 2015 begon ik vanuit Dordrecht mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Bijna 3 maanden en 1700 km later kwam ik aan in Saint-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën. Dit jaar vervolgde ik mijn pelgrimstocht. Op 2 juni 2016 vertrok ik uit Saint-Jean-Pied-de-Port en stak de Pyreneeën over op weg naar Santago, een tocht van 800 km. Daar arriveerde ik - na een onderbreking van 2 weken vanwege het overlijden van mijn zwager Herbert - op 20 juli. Als bewijs en aandenken aan mijn tocht mocht ik op het pelgrimsbureau mijn Compostela in ontvangst nemen.

Het bereiken van Santiago is natuurlijk een bijzonder en ook emotioneel moment. De pelgrimsmis was indrukwekkend en voor mij een prachtige afsluiting van mijn voettocht. Belangrijker is echter de tocht zelf, de ervaringen onderweg, de natuurbeleving en de ontmoetingen met andere pelgrims en de gastvrijheid van de lokale bevolking. Maar ook de confrontatie met mezelf, met mijn beperkingen en emoties. Voor mij was het ook een verkenningstocht: overdenken en proberen uit te vinden wat mijn bestemming in dit leven is.

Ik ben nu al langer dan een maand thuis, maar de 'geest' van de Camino zit nog diep in me. Ik zie het als een grote uitdaging om deze ervaringen en levenslessen een plaats te geven in mijn dagelijks leven.



Tot slot. Ik ben blij en dankbaar dat ik deze tocht tot een goed einde kon brengen. Daarbij is de steun van mijn familie en vrienden voor mij van groot belang geweest. Dank daarvoor. Daarnaast wil ik ook mijn mede-pelgrims, hospitaliers en vele andere lieve mensen die ik onderweg mocht ontmoeten, bedanken voor hun vriendschap en gastvrijheid. Mede door hen is deze tocht voor mij een onvergetelijke belevenis geworden. 

I thank my family and my friends for their support. I also wish to thank all the pelgrims and the other people I've met on the Way, for their friendship and hospitality. Goodbye!

Je remercie ma famille et mes amis pour leur soutien. Aussi, je veux remercier tous les pèlerins et les autres personnes que j'ai rencontré au Chemin, pour leur amitié et hospitalité. Au revoir!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten