zaterdag 30 mei 2015

Donderdag 14 mei 2015

In de tuin waar mijn 'huisje' stond scharrelden een aantal nieuwsgierige krielkippen rond. Bij het uitgebreide ontbijt kreeg ik dan ook een kakelvers krieleitje. Na afscheid genomen te hebben van mijn gastheer en gastvrouw ging ik snel op stap, want ik moest op tijd in Antwerpen aankomen om bij het VVV de sleutel op te halen voor het pelgrimshuis waar ik kon overnachten. Het eerste stuk liep over een fietspad langs de spoorlijn tot Kapellen. Het was erg stil op straat, want het was Hemelvaartsdag. Bij Kapellen liet ik de spoorlijm links liggen en kwam ik rond half 11 bij de Sint-Jacobskerk aan. Ik kreeg er veel belangstelling van kerkgangers die aan mijn rugzak met Jacobsschelp herkenden dat ik een Santiago-pelgrim was.

             Kerkportaal met bordje afstand Santiago

Vandaar naar Ekeren, in de wijk Bunde even verdwaald, gepauzeerd in het park bij het kasteel Hof van Veltwijck, nu districtshuis, en vervolgens door het fraaie natuurgebiedje de 'Oude landen', waar ik een leuk gesprek had met een jonge hardloper die zelf ook regelmatig in Noord-Spanje ging trekken (in de Picos). Tenslotte kwam ik uit in de wijk Luchtbal met veel sociale woningbouw (flatgebouwen ontworpen door Hugo Van Kuyck, een tijdgenoot van Berlage en Rietveld, die het Nieuwe Bouwen ontwikkelden: veel open ruimtes en groen en woongevels zongericht). Verder naar de havens, langs het Pomphuis, het MAS en het gebouw van de Red Star Line vanwaar meer dan 2 miljoen mensen naar Amerika vertrokken. Ruim op tijd om de sleutel van het Sint-Julianusgasthuis op te halen. In 2012 heeft het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostella in dit voormalige gasthuis een moderne logeerruimte voor pelgrims ingericht, waar je voor een gering bedrag kunt overnachten. Een vrijwilliger van het Vlaams Genootschap kwam me de nodige informatie verstrekken. Ik was die dag de enige pelgrim.

                  Ingang St.-Julianusgasthuis Antwerpen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten