zaterdag 30 mei 2015

Zaterdag 16 en zondag 17 mei 2015

Van Mechelen naar Leuven

Na een heerlijk en uitgebreid ontbijt bij Mieken gingen we samen op stap. De route liep langs het kanaal Leuven - Dijle, een traject van ongeveer 27 km. Na 1 km was het fietspad echter afgesloten en moesten we noodgedwongen terug en via de brug in Mechelen naar de andere zijde van het kanaal (ongeveer 2 km extra dus).
Tot hiertoe had ik elke dag prachtig wandelweer, geen jas nodig en de eerste dagen zelfs erg warm. Deze dag begon met een zachte motregen die in de loop van de dag langzaam overging in een gewone regenbui. De tocht langs het kanaal over het fietspad was vrij saai, van sluis naar sluis, maar het gezelschap van Mieken maakte dat ruimschoots goed. Zingend hielden we er demoed en een flinke pas in. Bij aankomst in Leuven ging als beloning de zon schijnen.

Op de foto bij de beelden bij de Vaartkom in Leuven ter ere van de 500 mannen die het kanaal aanlegden

Vervolgens via de Grote Markt naar het klooster van de Dominicanen in de Ravenstraat waar ik onderdak had geregeld. We werden er hartelijk ontvangen door de prior die me de kamer wees en van de nodige informatie voorzag. Daarna samen gegeten in de buurt van het station, waarna we afscheid namen en Mieken met de trein naar Mechelen terugkeerde.

Ik had nu 7 dagen (ongeveer 175 km) wandelen achter de rug en de zondag gepland als rustdag. Die zondag zoveel mogelijk deel genomen aan het kloosterleven (de mis en vespers en de maaltijden). Ik werd gastvrij en hartelijk in hun gemeenschap opgenomen en had fijne gesprekken. De gemeenschap was klein en op leeftijd. De prior was met 79 jaar de jongste. De oudste pater was 93. Na het middageten werd ik uitgenodigd voor een glaasje cognac vanwege de verjaardag van een van de paters. Die middag aan mijn blog gewerkt, maar dat ging moeizaam door mijn ondeskundigheid. Ook de stad bezichtigd, maar daar had ik eigenlijk te weinig tijd voor. Hieronder enkele mooie locaties in Leuven.

De Universiteitsbibliotheek, in de 1e wereldoorlog verwoest door de Duitsers, daarna weer opgebouwd

Het rijk gebeeldhouwde stadhuis ('stenen kantwerk') van Leuven (ruwbouw gereed in 1460)

Een doorkijkje in het Groot Begijnhof 
(dateert van 1232, maar meeste huizen zijn uit de 16e 17e eeuw)


1 opmerking:

  1. Dat klinkt er aanlokkelijk uit en ziet er erg mooi uit. Nu op naar Frankrijk, blijven stappen en blijven schrijven ;-) Leuk om het zo te volgen. De jongens gaan nog steeds met rugzak 'net zoals ome Peter, hè papa' naar school.
    Groeten Laura, Jordy en de boys

    BeantwoordenVerwijderen