zaterdag 30 mei 2015

Vrijdag 15 mei 2015

Vroeg uit de veren en eerst foto van stadhuis op Grote Markt gemaakt. Daarna naar de St.-Jacobskerk, het officiele startpunt die dag. De kerk is tijdelijk niet toegankelijk wegens verbouwing.


Zie de Jacobsschelp in het portaal

Vandaar richting station. Ik loop vandaag de verkorte route naar Mechelen via de spoorlijn (28 km), want de route via Borsbeek en Lier is 41 km en dat lukt me niet in een dag. Tot Duffel via trottoirs en fietspaden dus langs het spoor, eerst door de Joodse diamantenwijk met opvallend veel orthodox geklede Joden, langs verschillende stations, de Kontich-kazerne en gepauzeerd bij een natuurgebiedje, de Babbelse plassen bij Duffelhoek  met vlakbij een Mariakapel (1683 - 1838).



De laatste km's naar Duffel was even doorbijten. Ik kon het geluid van treinen nauwelijks meer verdragen. Gelukkig ging de route vanaf Duffel verder langs de oever van het riviertje De Nete. Daar ontmoette ik voor de 2e keer die dag een fietsend echtpaar dat me een goede reis naar Santiago wenste. Vanaf de voormalige abdijsite Roosendaal volgde ik een mooi voetpad via Elzestraat naar Mechelen. Via het kerkhof, het stadion van KV Mechelen en de gevangenis liep ik het centrum van Mechelen binnen, waar een lieve vriendin (Mieken) voor mij logies had geregeld in het Diocesaan Pastoraal Centrum (DPC), een voormalig seminarie van het bisdom Mechelen-Brussel. Die avond heerlijk gegeten bij Mieken die mij de volgende dag naar Leuven zou vergezellen.

Het DPC met op de achtergrond de toren van de Sint-Romboutskathedraal

Een Mechels monumentje: huis met trapgevel en Mariabeeld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten