zaterdag 13 juni 2015

Van Sezanne naar Troyes

Van Sezanne naar Troyes (6 juni t/m 9 juni 2015)

Zaterdag 6 juni 2015 

Na het ontbijt afscheid genomen van de sympathieke zusters. Ze adviseerden me om niet via de lastig begaanbare bossen naar Vindey te lopen, maar om de rustige departementale weg daarheen te nemen. Dat was bovendien korter. Deze raad opgevolgd en vsn Vindey via een grintweg naar het dorpje Saudoy. Daar passeerde ik een Franse pelgrim, Jean-Paul uit de omgeving van Biaritz (zuidwest Frankrijk), die de route liep van Namen tot Vezelay (in Santiago was hij al tweemaal geweest). Na enkele km's samen op te hebben gelopen namen we weer afscheid, omdat mijn tempo wat hoger lag dan dat van Jean-Paul, maar het afscheid zou van korte duur blijken te zijn.
De route liep inmiddels over een graspad langs een spoorlijn die niet meer in gebruik was.

Pad langs vervallen spoorlijn met zicht op dorpje Barbonne-Fayel 
Op zich een mooie route, maar soms lastig lopen door het hoge gras en ook was niet altijd duidelijk aan welke kant van de spoorlijn de route liep. Onderweg een golvend landschap (akkerbouw) met soms mooie uitzichten en een mooie natuur langs de spoorlijn.
De flora langs de voormalige spoorlijn 
Op een gegeven moment loop je tegen een moerasgebied aan en verlaat je tijdelijk de spoorlijn om enkele km's verderop weer op een pad langs de spoorlijn uit te komen. De laatste km's gingen langs een saaid weg naar het einddoel van die dag, het plaatsje Anglure, op 22 km van Sezanne. Het lokale hotel bleek helaas gesloten. Dan eerst maar een biertje in het lokale cafe en daarna wat te eten gehaald in de plaatselijke supermarkt. Anglure ligt aan de Aube en dat riviertje stroomde via verschillende armen door het centrum van de stad. Er werd volop in gevist en gezwommen. Helaas heb ik van deze mooie omgeving geen foto's gemaakt (vanwege de hitte vrees ik, ik was blij om even te kunnen rusten in het parkje aan de rivier). Vervolgens op goed geluk naar een particulier adres uit mijn gids. Daar werd ik hartelijk ontvangen. Ze zagen me aanvankelijk aan voor Jean-Paul die juist hier had gereserveerd, maar toen ik duidelijk had gemaakt dat ik een andere pelgrim was, bleek dat geen probleem. Bij deze sympathieke gastvrouw, mw. Finot, werd denk ik nooit iemand geweigerd, terwijl ze toch niet meer van de jongste was (ze had al verschillende achterkleinkinderen).
Een tijdje later arriveerde Jean-Paul die enkele keren door de gebrekkige routeaanduiding op het verkeerde been was gezet (met enig geluk had ik deze keer steeds de goede beslissing genomen). Voor het avondeten samen met de gast vrouw en gastheer, hadden wij nog tijd om samen het dorp te verkennen. Jean-Paul bleek een echte wijnkenner en liefhebber die mij graag wilde inwijden in de geheimen van de Franse wijnen. We konden het samen prima vinden (Jean-Paul was van ongeveer dezelfde leeftijd, maar al een aantal jaren met pensioen).
Na het avondeten wilden we samen nog even in de mooie tuin nagenieten, maar door de vele steekmuggen zagen we daar al snel vanaf.

Zondag 7 juni 2015 

Samen vertrokken wij die zondagmorgen naar Savieres, waar mw. Finot al bij een gastvrouw aldaar een slaapplaats voor ons had geregeld. De eerste 3,5 km tot Bagneux liepen we samen op, langs een beekje. Daarna liep ik in mijn eigen tempo verder naar net dorpje Clesles en vandaar ging de route langs het kanaal van de Haute Seine, dat niet meer wordt gebruikt en waar we vanwege het stilstaande water geplaagd werden door steekmuggen. De eerste 5 km lans een mooi graspad in de natuur. Daarna over een nog niet zolang geleden aangelegd fietspad, 'voie verte', dat thans tot Troyes loopt. We kwamen door het dorpje Mery-sur-Seine waar er visserijfeest was en waar ik koffie kon drinken en wat eten voor de middag kon kopen.


Verder was het een kwestie van volhouden, langs verschillende dorpjes tot Savieres langs dit kanaal en daar van de route af naar ons logies. Dat bleek veel verder van de route dan gedacht, zeker 2,5 km in de verkeerde richting. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de mooie gite met tuin waar we mochten overnachten en de maaltijd die onze gastvrouw, mw. Noble, ons voorzette.

Maandag 8 juni en dinsdag 9 juni 2015

Op advies van onze gastvrouw niet teruggekeerd naar de route langs het kanaal, maar de D20 naar Payns, St-Lye naar het voorstadje van Troyes, Barberey-Saint-Sulpice gevolgd (ongeveer 10 km). Dat bleek een goede keuze te zijn, want onderweg zagen we op grote informatieborden dat er die dag een muggenbestrijding werd uitgevoerd. Vanuit een helicopter werd bestrijdingsmiddel verspreid. Om daar nu onder te lopen, lijkt me niet erg gezond.

Onderweg enkele mooie kerkjes gezien. Verder voor het eerst een vriendelijke automobilist die me een lift aanbood (ik uitgelegd dat ik een pelgrim was etc.).
In Barberey op Jean-Paul gewacht en de laatste 6 km tot het centrum van Troyes met de bus (zoals de gids ons adviseerde). Daardoor waren we al snel in Troyes. Na enig zoeken de kathedraal St Pierre et St Paul gevonden (in het centrum staan er zeker 5 mooie oude kerken).
De Petrus en Paulus kathedraal 
De indrukwekkende binnenzijde van de kathedraal 
Het glas en lood-rozet 
In de kathedraal ook een stempel voor onze pelgrimspas gehaald en toen bleek dat Jean-Paul zijn pas bij onze gastvrouw in Savieres had laten liggen. Zonder deze pas krijg je bij bepaalde instellingen geen logies of korting. Gelukkig was onze gastvrouw zo aardig om zijn pas de volgende ochtend te komen brengen.
Vervolgens naar ons logeeradres in de buurt van de kathedraal, Maison Notre-Dame en l'Isle, een voormalig semenari, nu een diocesaan pastoraal en spiritueel centrum. We kregen er elk een eigen kamer met douche en wc, geen ontbijt, maar wel mogelijkheid om te koken in aparte gemeenschappelijke keuken.
Die avond samen in de stad gegeten, waarbij ik de regionale specialiteit 'Andouilette de Troyes' heb gegeten. Of dat of iets anders de oorzaak was, weet ik niet, maar de volgende dag waren mijn maag en darmen behoorlijk van slag. Maar gelukkig bleef ik nog een dag.
De volgende ochtend afscheid genomen van Jean-Paul die weer verder trok richting Vezelay. Ik heb die dag rustig aangedaan, een wasje, aan mijn blog gewerkt en de stad in geweest om foto's te maken. Troyes is een verrassend mooie en gezellige stad, veel mooier en gezelliger dan Reims (op de kathedraal na). De vele oude kerken en mooie vakwerkhuizen maakte veel indruk op me. Hieronder een keuze uit de foto's die ik er maakte.


Cultureel centrum met tentoonstelling over Clerveaux 
De St Urbanus-baseliek, een van de andere 9 monumentale kerken in het centrum van Troyes



Geen opmerkingen:

Een reactie posten