maandag 6 juli 2015

Van Saint-Amand-Montrond naar La Chartre

Van Saint-Amand-Montrond naar La Chartre 

Zaterdag 27 juni 2015

Goed uitgerust en na een uitgebreid ontbijt vol goede moed op weg naar Le Chatelet-en-Berry, een afstand van 28 km. Via mooie land-en boswegen naar Bouzais en Loye-sur-Arnon.




Het dorpje heeft een mooi kerkje, maar de lokale bar was die dag helaas gesloten (dus weer geen koffie).


Na Loye-sur-Arnon volgde een oversteek van een beekje, een mooie plek voor een rustpauze.


Het liep die dag allemaal erg voorspoedig en rond een uur of 2 kwam ik aan bij het hotel-restaurant waar ik geboekt had. Dat bleek tot mijn verrassing gesloten. Maar de eigenaar kwam al snel opdagen en ik kreeg een kamer in de gite tegenover het hotel. Daar bleek al een Vlaamse pelgrim aanwezig, Donald uit Gent, een sportieve jongeman die met knieproblemen tobde. De dokter had hem een brace aangemeten en een paar weken rust voorgeschreven, maar zoveel geduld kon Donald niet opbrengen. Donald was in Vezelay gestart, ik had hem daar inderdaad gezien, maar niet gesproken.
We hebben samen wat boodschappen in de plaatselijke supermarkt gedaan. De hoteleigenaar had voor een koude schotel voor ons gezorgd voor die avond en de volgende ochtend zou voor een ontbijt worden gezorgd.

Zondag 28 juni 2015

Die zondag rustig aangedaan, want naar Chateaumeillant was maar 14 km. Donald zou daar een paar dagen op de camping blijven om te herstellen.
Na het ontbijt in het hotel moesten we samen op de foto, een heel leuk idee, weer eens wat anders dan het gebruikelijke 'Livre d'Or'. Ik kon zo zien dat Maaike en Genevieve, Erik en Pierre hier ook waren geweest.

Samen met Donald op weg gegaan en onderweg veel met elkaar gepraat. Donald had (bijna) alle schepen achter zich verbrand (spullen verkocht of weggegeven) en was op zoek naar een nieuw leven. Een bijzonder sympathieke en sociale vent die geen gemakkelijke jeugd had gehad, met veel levenservaring en -wijsheid en een brede belangstelling.

Onderweg gepauzeerd bij het kerkje in het dorpje Saint-Jeanvrin. Het eenvoudige Romaanse kerkje beschikte over een prachtige doopvont uit een stuk graniet gehouwen.

Het Romaanse kerkje 
De prachtige doopvont in het kerkjr 
Het glasinlood-raam in het koor van het kerkje 
Aangekomen in Chateaumeillant gingen we eerst naar de camping waar Donald zijn tentje opzette. Vervolgens dronken we samen een pilsje in de lokale bar en gingen toe op zoek naar de door mij gereserveerde chalet. Deze bleek in een tuintje nabij het centrum te staan en was van alle gemakken (wc en douche) voorzien.
Die avond samen met Donald in een eenvoudig eettentje gegeten. Helaas kreeg Donald daarbij last van zijn maag en moest hij noodgedwongen al vroeg terug naar de camping.

Maandag 29 juni en dinsdag 30 juni 2015 

Een paar dagen daarvoor had Judit, mijn jongste dochter, me gemaild dat zij 'in de buurt' een last-minute vakantie hadden geboekt (niet helemaal toevallig, vermoed ik) en op de terugweg wilden 'langskomen'. Ze wilden me eigenlijk verrassen, maar dat bleek toch niet zo praktisch.
Dat was natuurlijk een enorme verrassing voor me en we spraken af in een hotelletje in La Chartre, dat paste precies in mijn wandelschema en La Chartre was ook een wat grotere plaats met hotels.

Die maandagochtend bracht mw. Nicolet me al om half 7 het ontbijt in de chalet. Als extraatje had het lieve mens 2 pannekoeken meegebracht. Die nam ik mee voor onderweg.
Al snel buiten de stad was er een venijnig klimmetje naar het gehucht Acre. Vandaar had ik een mooi uitzicht op de nog donkere en slapende stad Chateaumeillant.


Verder via graswegen naar het dorpje Neret en vandaar weer verder via gras- en landbouwwegen. Vlak na Neret een foto van zo'n grasweg, met op het kruispunt een houten kruis (kruisen van ijzer, hout of steen kom je op het platteland op veel kruispunten tegen).


Onderweg zag ik voor het eerst dit jaar bloeiende zonnebloemen, de dagen daarna heb ik dat niet meer gezien.

Het liep die morgen allemaal op rolletjes en rond de middag kwam ik al aan in het dorpje Lacs, waar ik op een pleintje bij de mooie Romaanse kerk een pauze nam.

Vandaar was het nog maar enkele km's naar het hotel 'Le Jardin d'Ete' waar Judit geboekt had. Tien ik daar aankwam, bleek die boeking niet bekend. Na wat heen en weer sms-en bleek er sprake van een misverstand en kon ik alsnog inchecken.

Omdat ik zo vroeg was, ben ik de stad in geweest naar toeristeninfo voor een stempel en om het oude centrum te bekijken. Vanaf de rotonde bij het hotel had je een mooi uitzicht op de hoger gelegen oude stad.

Het centrum werd overheerst door deze bijzondere kerktoren.

Aan het eind van de middag arriveren Judit, Bob en Nienke, vermoeid door de lange rit. Bovendien blijkt Nienke een beetje ziek en had daardoor veel aandacht nodig.

Toch hebben we die avond met zijn allen lekker  en gezellig gegeten. Nienke vond namelijk een speelkameraadje in de oudste van de 2 zoontjes van de eigenaren.


Zo steelt Nienke weer de show 
Ik had besloten nog een dagje te blijven, want anders had ik de volgende morgen weer vroeg op stap gemoeten en hadden we nauwelijks tijd gehad om bij te praten. Dan blijkt hoe je elkaar hebt gemist. Het afscheid aan het eind van de ochtend was dan ook best emotioneel.
Een van de foto's die Bob bij vertrek van ons maakte 
De rest van de dag viel er weinig te beleven, want het hotel-restaurant was die dag wegens bijzondere omstandigheden gesloten. Ik moest dus op zoek naar eten en drinken die dag. Er bleken geen supermarkten in de buurt, maar gelukkig wel een (duur) restaurant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten