maandag 27 juni 2016

Naar Belorado

Van Santo Domingo de la Calzada (24 km)
Maandag13 juni 2016

Die ochtend was ik vroeg op en verliet ik Santo Domingo al voor 7 uur. De weg ging over grindwegen en -paden. Hoewel ik vroeg op pad was, liepen er verschillende pelgrims voor mij uit. 


Na ongeveer 7 km,  anderhalf uur lopen, bereikte ik het dorpje Grañon.

In het cafeetje tegenover de kerk gebruikte ik het ontbijt. Dat bestond meestal uit een stuk tortilla (soort omelettaart met ei en aardappelen), een koffie Americano en een glas vers geperst sinaasappelsap. Zo'n ontbijt koste 3,50 tot 4 euro.

Ik heb die dag weer eens helemaal alleen gelopen, maar vaak wel even een praatje bij het passeren van mijn medepelgrims. Ik genoot van het golvende landschap.............

.......... en van de bloeiende klaprozen en andere veldbloemen in de bermen.

Ongeveer 2 km na Grañon passeerde ik de grens tussen La Rioja en de regio Castilla en Leon, provincie Burgos.

Een paar km verder kwam ik door het plaatsje Redecilla del Camino en na een omwegje rond de kerk in het dorpje ging het langs vrij vlakke grindwegen naar Viloria de Rioja. Daar pauzeerde ik op het dorpsplein en had een leuk gesprek met 2 Amerikaanse dames uit Pennsylvania. De voorgaande dagen waren we elkaar al vaak gepasseerd, maar hadden we elkaar alleen 'buen camino' gewenst. Daarna naar het dorpje Villamayor del Rio. Ik had zere voeten en wilde daar wat drinken, maar er bleek geen cafeetje te zijn. Wel een picknickplaats waar ik aanschoof bij een Duitse pelgrim die op de fiets onderweg was naar Santiago. Vanwege zijn slechte conditie en zijn gevorderde leeftijd deed hij het kalm aan. Over elke fietsetappe deed hij 2 dagen, vertelde hij me. Ieder doet de tocht dus op zijn eigen wijze en dat lijkt me ook prima. Het is tenslotte geen prestatietocht maar een (spirituele) beleving. 

De laatste 5 km naar Belorado waren saai (het grindpad liep vlak langs een drukke verkeersweg). Behalve van de bermbloemen viel er weinig te genieten. 

Ik was dan ook blij toen ik rond 1 uur al in Belorado aankwam. De wekelijkse markt liep net op zijn einde. Het toeristenburo bleek echter pas vanaf 4 uur open te zijn. Dus maar op goed geluk op zoek naar een slaapplaats. Met wat hulp van een lokale herbergier vond ik een prima pension.

Later die middag op verkenning in het stadje. Op het centrale en groene plein, de Plaza Mayor, de Iglesia San Pedro uit de 18e eeuw, helaas niet open. 


De mooie straatjes in het oude centrum.

De route naar Santiago is in het oude centrum op zeer originele wijze aangegeven met behulp van tegels met de hand- en voetafdrukken en de naam van vroegere pelgrims.

Prachtig is de Iglesia de Santa Maria uit de 16e eeuw, met er naast de pelgrimsherberg en met ooievaarsnesten bovenop.

Een van de ooievaarsnesten boven op de kerk.

Het interieur van de Mariakerk.

En een detail van het rijkversierde koor van de Mariakerk.

In de Mariakerk een heiligenbeeld (met zijn hoofd in zijn hand) dat op een draagbaar rust zodat deze in processie kan worden meegedragen.

Die avond samen met Jean-François een heerlijk pelgrimsmaaltijd genoten in het restaurant op het dorpsplein (Plaza Mayor). Alle restaurantjes op de Camino bieden een pelgrimsmenu aan dat gewoonlijk uit 3-gangen bestaat en inclusief wijn, water en brood tussen de 10 en 12 euro kost. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten