zaterdag 11 juni 2016

Naar Puente la Reina

Maandag 6 juni 2016
Van Pamplona naar Puenta la Reina (24 km)

Om 6 uur op en als een van de eersten bij het eenvoudig ontbijt waarvoor de ingredienten klaar stonden, maar dat je verder zelf moest bereiden. De meesten deden dat vrij sociaal, maar er waren ook een paar echte asociale graaiers bij (en dat waren geen Nederlanders). Om 7 uur weer op stap door een ontwakend Pamplona. Ik vertelde al dat je eigenlijk niet mis kan lopen omdat de route zo goed staat aangegeven. Toch lukte het mij, terwijl ik kennelijk liep te dromen, maar een attente Spanjaard maakte me wakker en wees me op mijn vergissing (dus 500 m terug). Bij het verlaten van Pamplona passeerde ik de Italiaanse Alida met haar hondje Pepe. Ze had problemen met haar knieen en kwam maar traag vooruit. Toch wilde ze die dag ook Puente la Reina bereiken, want daar had ze in een hotel gereserveerd. Ik heb haar daarna niet meer gezien. Na 5 km licht klimmen bereikte ik het plaatsje Cizur Menor. Daar zat Dick een Amerikaan uit Montana (en van mijn leeftijd) even uit te rusten. We hadden elkaar al vaker even gesproken wanneer ik hem passeerde want hij liep langzamer dan ik. Hij droeg altijd een skateboard op zijn rug mee en deze keer vroeg ik hem waarom hij die meenam Hij vertelde me dat hij na aankomst s'avonds nog een stukje ging skaten. Als bewijs liet hij me een foto zien met zijn skateboard in Pamplona. Ik heb Dick nog verschillende malen bij het passeren gesproken, maar na Estella ben ik hem uit het oog verloren.

Na Cizor Menor is de route eerst nog vlak, maar daarna begint een kilomerslange tocht omhoog via een smal grindpad naar de Alto del Perdon. Op de bergkam zijn de vele windmolens al van verre zichtbaar. Onderweg mooie uitzichten. Het laatste stukje is steil, maar boven aangekomen wordt je beloond met een schitterend uitzicht. Bovenop de Alto del Perdon een  monument maar ook een moderne beeldengroep die een karavaan van pelgrims voorstelt. Een Spaanse jongeman bood aan daar een foto van mij te maken. Na een rustpauze omlaag via een km lange steile afdaling van grind en rotsen. Daar had ik nogal moeite mee, vooral mijn knieen moesten het ontgelden. Ik was dan ook blij dat ik beneden was. Daarna ging de route via een brede grindweg naar Uterga en via Muruzabal omhoog naar Obanos. Van Obanos via een steile afdaling naar Puente la Reina. Eerst kom je langs een oud kloostercomplex met een grote albergue (herberg) en daarna in de oude pitoreske hoofdstraat, de Calle Major, waaraan de Iglesia Santiago staat en aan het eind uitkomt op de brug waar de stad haar naam aan dankt, de Puente la Reina. In die straat vond ik ook een slaaplaats in een hostel rural waar ik ook heb gegeten. Per ongeluk bestelde ik een hele fles wijn, maar gelukkig ontmoette ik daar ook weer de Duitse Petra die in Spanje woont en die ik Zubiri ontmoette. Zij was graag bereid de fles samen met mij leeg te maken.

De weg gaat langzaam omhoog naar de Alto del Perdon. De windmolens op de bergkam zijn al goed zichtbaar.
Vanaf het stijgende pad prachtige uitzichten
Het laatste steile stuk omhoog
Op de top van de Alto del Perdon bij het kunstwerk de Pelgrimskaravaan
De steile en lastige afdaling van de Alto del Perdon 
Steile afdaling vanaf Obanes naar Puente la Reina
Het oude kloostercomplex in Puente la Reina
De Albergue bij het kloostercomplex 
De Calle Major met de toren van de Iglesia Santiago
Het overdadige, barokke interieur van de Santiago-kerk
De uitgang van het stadje door de stadspoort en over de Puenta la Reina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten