vrijdag 10 juni 2016

Het vervolg: van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostela

Donderdag 2 juni 2016
Dordrecht - Saint-Jean-Pied-de-Port

Vandaag vertrek naar St. Jean, de plaats waar mijn tocht naar Santiago vorig jaar eindigde. Al weken loop ik in gedachten weer verder, maar vandaag is het eindelijk zover. Afgelopen nacht niet geslapen, moest nog van alles doen vond ik, maar belangrijkste reden waren de zenuwen. Om 6u15 op station Stadspolders. Daar wachtte me een bijzondere verrassing. Noelle en Roel, mijn lieve buurvrienden, stonden  er al om mij uit te zwaaien. Na een hartelijk afscheid met de trein naar Rotterdam, mooi op tijd voor de overstap op de Thalys. Alles liep op rolletjes. Om 9u35 aangekomen op Gare du Nord, vervolgens met de metro naar Gare Montparnasse. Daar moest ik nog 2 uur wachten op de TGV naar Bayonne. Tijd om even frisse lucht te scheppen, maar het was koud en bewolkt in Parijs. De TGV vertrok keurig op tijd. Na Bayonne verscheen de zon en had ik een leuk gesprek met een oudere Franse vrouw die tegenover me zat. Met een half uur vertraging arriveerden we in Bayonne. Even paniek, er bleek geen trein te rijden naar St. Jean vanwege een staking. Maar gelukkig waren er vervangende bussen ingezet. Om 19u30 werden we afgezet op het station van St. Jean. Het hotelletje waar ik vorig jaar logeerde bleek echter gesloten, maar in de buurt vond ik onderdak in de Gite Compostella. Die avond ook nog even langs geweest bij het pelgrimsbureau om een stempel en informatie. Overigens was het opvallend rustig in St. Jean in vergelijking met vorig jaar augustus. Op tijd naar bed gegaan.

Gite Compostella






Geen opmerkingen:

Een reactie posten