woensdag 29 juni 2016

Intermezzo

Terug naar huis en weer terug naar Burgos
Woensdag 15 juni t/m woensdag 29 juni 2016
Toen ik woendagmiddag 15 juni bij de kathedraal in Burgos was gearriveerd, ging ik op zoek naar het treinstation. Volgens mijn gids lag het station net ten zuiden van het centrum, niet ver van het centrale busstation. Maar hoe ik ook zocht, nergens een station te bekennen. Na een uurtje rondzoeken maar eens een Spanjaard aangeklampt. Ik liet in mijn gids zien waar ik op zoek naar wss en hoewel hij alleen Spaans sprak, kon hij me duidelijk maken dat het station al geruime tijd geleden was verplaatst naar de noordrand van de stad. Hij adviseerde me een taxi te nemen. Nadat ik van de schrik was bekomen, ben ik eerst wat gaan eten en vervolgens min of meer op goed geluk op stap gegaan op zoek naar dat nieuwe station. Ik had tijd genoeg, want pas om kwart voor 6 zou mijn trein naar Hendaye vertrekken. Het bleek een lange wandeling van 6 km te zijn. Op de juiste weg geholpen door enkele behulpzame Spanjaarden kwam ik even na 3 uur aan bij een groot, modern maar afgelegen station, Burgos Rosa de Lima (zie de foto hieronder). Ik was precies op tijd, want net voor ik het station binnenwandelde brak er enorm onweer los. De trein vertrok met vertraging, waardoor ik ook later dan gepland in Hendaye aankwam. De trein kwam uit Santiago en ik kwam terecht in een coupe met een drietal Fransen die terugkwamen van de Camino. We hadden raakten in gesprek en wisselden wandelervaringen uit.
In Hendaye overnacht in een pension en de volgende morgen vroeg met de TGV naar Bordeaux en vandaar met een comfortabele dubbeldeks TGV naar Lille en daar overgestapt op de Eurostar naar Brussel en vandaar met de intercity naar Dordrecht. Op zich een kleine, maar noodzakelijke omweg, want er waren die middag geen plaatsen meer beschikbaar voor de Thalys vanuit Parijs.

Na de afscheidsviering en de crematie van mijn zwager Herbert heb ik eerst overwogen om mijn voettocht pas in september of volgend voorjaar te vervolgen, maar al snel kwam ik tot het slotsom dat het voor mij beter was om zo snel mogelijk weer mijn tocht te vervolgen. Het was echter een probleem om een plaats op de Thalys te reserveren. Uiteindelijk kon ik dinsdag 28 juli weer vertrekken met de Thalys en overstap in Parijs via de metro van Gare du Nord naar Gare Montparnasse. Vandaar met de TGV naar het Spaanse Irun (net over de grens met Frankrijk). De volgende ochtend weer verder met de trein naar Burgos. Die kwam rond 1 uur met ruime vertraging aan. Wachten op de stadsbus zou wel een uur duren, want wegens de feestelijkheden in Burgos (vanwege San Pedro, de patroonheilige van de stad) reden er maar af en toe bussen. Ik besloot daarom om maar weer te gaan lopen. Een vriendelijk Spaans gezin die ook Engels spraken, legde me uit hoe ik via een mooie route la gs een riviertje naar het centrum kon lopen. Hoedichter ik het centrum naderde, hoe drukker het werd. De laatste km langs het riviertje stond vol kraampjes.


Het was even zoeken naar het hostel dat ik had geboekt,. Nadat ik me had opgefrist ben ik de stad ingegaan om van de stad en de feestelijkheden te genieten en wat te eten. 
Hieronder een doorkijkje vanuit de Calle San Juan op het plein Plaza de San Juan met de Iglesia de San Lesnes (links) en het Antiguo Hospital de San Juan.

Het vooraanzicht van de kathedraal in de avondzon. De deur van 'barmartigheid' was duidelijk aangegeven (rechts).

De kathedraal, gefotografeerd vanaf de achterzijde.

Die avond in de stad allerlei optredens van groepen in fleurige klederdracht .....

............. en op verschillende pleintjes speelden bandjes.

Overal in het centrum van de stad tref je mooie beelden aan, zoals van deze Middeleeuwse muzikanten. Deze twee pasten bij de feestelijke sfeer. Het feesten ging die nacht nog lang door, maar gelukkig viel ik al snel in slaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten