zondag 26 juni 2016

Naar Estella

Van Puente la Reina naar Estella (23 km)
Dinsdag 7 juni 2016

Rond 7 uur het stadje uit door de poort over de oude brug, de Puente la Reina, en op weg naar Estella. Na een vlak deel een steile klim richting de autoweg en boven aangekomen naar het plaatsje Maneru. Vervolgens langs korenvelden en wijngaarden aangekomen in het stadje Cirauqui dat boven op een heuvel ligt. Ik had er toen 8 km opzitten en heb in het stadje bij een bakkerij ontbijt genoten, samen met veel andere wandelaars. Daarna een lastige klauterpartij vanuit het stadje naar beneden. Vervolgens via een heuvelkachtige grindweg die langs de autoroute slingert 6 km naar het plaatsje Lorca. Vervolgens verder langs de autoroute en vlak voor Villatuerta onder de autoroute door. 

Na 5 km in Villatuerta aangekomen en gepauzeerd op pleintje bij de kerk. Daarna was het nog 5 km naar Estella. Rond de middag werd het aardig warm, ik denk zeker 30 graden en het lopen werd vermoeiend. Ik passeerde een alleenstaand kerkje, Ermita de San Miguel, dat vroeger deel was van een kloostercomplex. Rond 1 uur bereikte ik de bebouwde kom van Estella. Na een korte pauze en een pilsje in een lokale bar, ging ik op zoek naar een slaapplaats. Die vond ik bij pension, niet ver van het centrale plein. Op dat plein kwam ik contact met Hans uit de Gelderse Achterhoek en dronken we gezellig samen een biertje. Ik had hem eerder in Puente la Reina gezien en ook de volgende dag zouden we elkaar weer zien.

Op weg vanuit Puerte la Reina 
Begin van de klim naar de autoweg 
Aankomst in Maneru 
Zicht op Cirauqui 
Aangekomen in Cirauqui
Een lastige afdaling vanuit Cirauqui 
Het heuvelachtige grindpad naar Lorca 
Middeleeuwse brug over de Rio Salado voor Lorca

Bloemenzee in de berm van het wandelpad
Zicht op Villatuerta
Pauze bij de Romaanse kerk in Villapuerta
De Ermita de San Miguel ongeveer 3 km voor Estella 
De Plaza de los Fueros met de kerk San Juan Bautista in het centrum van Estella

Straat in het oude centrum van Estella
Fraai beschilderd reclame-busje in centrum Estella 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten