maandag 27 juni 2016

Naar Najera

Van Logroño naar Najera (31 km)
Zaterdag 11 juni 2016

Weer helemaal fit na de rustdag in Logroño ging ik die zaterdagmorgen weer op stap. Het eerste uur zag ik geen andere pelgrims wat best een vreemde ervaring was.
Aan de rand van Logroño ging ik door een tunnel onder de autoweg door. De tunnel was fraai beschilderd met pelgrimsfiguren.


Na die tunnel kwam ik in een groot park, Parque la Grajera, terecht. Daar zag ik weer andere pelgrims. Ook waren er veel lokale bewoners al vroeg aan het hardlopen en wandelen.

In het park door het bos met links van de weg cypressen.

Aan het eind van het park ging de weg omhoog en kreeg ik een mooi uitzicht op het grote meer in het park.

Daarna verder via een licht hellende weg en na ongeveer 13 km lopen in Navarette aangekomen en daar gepauzeerd.


In Navarette omlaag via de Calle Santiago. Voor me loopt Jean-François, een Parijzenaar. We liepen na Navarette een aantal km's samen op. Ik was hem al een aantal malen gepasseerd en realiseerde me nu pas dat hij de man was die een foto van me had gemaakt op de eerste dag in de Pyreneeën bij de grenspaal van Navarra. We raakten aan de praat en net als ik bleek hij een gepensioneerde jurist te zijn. Hij was werkzaam op het gebied van bedrijfsfusies en had contacten in België en Nederland. Na ongeveer 6 km scheidden onze wegen weer, want Jean-François verkoos de kortste, maar saaie weg naar Najera, terwijl ik de omweg via Ventosa prefereerde. Maar we zouden elkaar daarna nog vaak zien.

Een km verder kwam ik in het dorpje Ventosa aan, waar ik de lunch gebruikte en een ruime pauze nam.

Na de lunchpauze weer op stap voor de laatste 11 km naar Najera.

Via een mooi glooiend pad aangekomen op de Alto de San Anton met een mooi uitzicht op de omgeving en op de roodbruine aarde van een pas aangelegde wijngaard.

Na ongeveer 3 uur lopen aangekomen in Najera bij de brug over de rivier die het stadje in tweeën slpitst. Op de achtergrond de karakteristieke roodbruine heuvels.

Nadat ik in een vriendelijk hostel onderdak had gevonden, 's-avonds het oude centrum bezocht en daar ook gegeten. Zoals je kunt zien, was het om 8 uur nog 22 graden. 

Een ooievaarsnest op een torentje.

Najera was enige tijd residentie van de koningen van Navarra. Hier onder het voormalige bisschopspaleis ............

............ en de daar vlakbij gelegen kerk die de vorm van een vesting heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten