zondag 26 juni 2016

Naar Logroño

Van Los Arcos naar Logroño (29 km)
Donderdag 9 en vrijdag 10 juni 2016

Bij het ochtendgloren Los Arcos weer uit. Het stadje was aan het ontwaken en op het plein voor de kerk Santa Maria brandde de verlichting nog.


Over steenslagwegen en het laatste stuk over een asfaltweg na Torres door het licht golvende agrarische landschap naar de dorpjes Sansol en Torres del Rio die dat op ongeveer 8 km van Los Arcos liggen. Na een paar uur wandelen worden de contouren van Sansol duidelijk zichtbaar.

Vlak voor Sansol wordt ik gepasseerd door een sympathieke Fransman uit Lyon die met zijn hond op weg is naar Santiago. Op onderstaande foto is hij net twee andere pelgrims gepasseerd (hij is de man met de hoed) en zijn hond loopt helemaal links. Hij kende ook de Italiaanse Alida met haar hondje Pepe die ik eerder ontmoette, maar had haar de laatste dagen niet meer gezien. Later op de dag moest hij bij Viana stoppen omdat zijn hond problemen met de warmte en zijn pootjes had. Hij heeft toen een rustdag genomen en na Logroño sprak ik hem weer. Zijn hond was toen gelukkig in een betere conditie.

Sansol en Torres del Rio liggen vlak bij elkaar. Sansol ligt echter op een heuvel en pas bij het verlaten van Sansol zie je het mooie Torres del Rio beneden je liggen. Na een korte steile afdaling kom je daar aan. Tijd voor het ontbijt.

Na Torres del Rio wordt het landschap ruiger en heuvelachtig. Eerst omhoog naar een hoogvlakte met mooie uitzichten op de omgeving. 

Steeds stijgend en dan weer dalend bereikte ik na ongeveer 3 uur de plaats Viana. De laatste km's was het lopen over de berm van de toegangsweg.

Viana is een levendige plaats. Ik heb er een half uurtje gepauzeerd en ben toen weer verder gegaan door het mooie centrum. Bij het verlaten van het stad passeerde ik de ruïne van de oudste kerk van de stad, de Iglesia de San Pedro.

Daarna gaat het langs volkstuinen en bereik je na een paar km de kapel Virgen de las Cuevas (waar ik jammer genoeg geen foto van heb gemaakt). Ik maakte er een praatje met een Iers echtpaar en vulde mijn watervoorraad aan bij het fonteintje. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden. Van Viana naar Logroño was ongeveer 10 km. Na de kapel ging de weg voornamelijk over asfaltwegen door een laag gelegen en waterrijk landschap, de Lagunas de las Cañas. Tenslotte kwam Logroño in zicht.

In de afdaling naar de buitenwijk van de stad kwam ik langs de bij pelgrims bekende stempelpost van Doña Felisa. In 2002 is deze bekende vrouw echter overleden en heeft haar dochter Maria haar taak overgenomen. Net als de pelgrim op de foto liet ik (tegen een kleine vrijwillige vergoeding) een stempel in mijn credential zetten.

Daarna is het nog ongeveer 3 km lopen voor je de brug over de brede Rio Ebro naar het centrum bereikt. Daar kwam ik tot mijn verrassing in het feestgedruis terecht. Met moeite wist ik me een weg te banen door de mensenmenigte op zoek naar het toeristenbureau. Dat bleek echter gesloten. Ik ben toen zelf maar op zoek gegaan naar een goedkoop hotelletje, want ik zou in Logroño een rustdag nemen. Maar Logroño was groter dan ik dacht en pas na een paar uur zoeken vond ik aan de rand van het centrum een prima en goedkoop hotel, waar ik mijn vermoeide voeten kon laten rusten en een heelijke douche nam.

Eind van de middag het feestgedruis in. Iedereen had kennelijk een vrije dag zo maar midden in de week. Het bleek te gaan om het feest ter ere van de patroonheilige van de stad, San Bernabe, dat rond 11 juni wordt gevierd.

De versierde straten in het centrum, hier met zicht op een van de torens van de kathedraal Santa Maria de la Redonda uit de 16e tot 18e eeuw.

Die avond was er ook een historische optocht door het centrum.

De mooie fontein op het plein aan de rand van het centrum. In de steden en dorpen in Spanje vind je vaak van dergelijke fonteinen waarvan het water over het algemeen drinkbaar is. Er wordt dankbaar gebruik van gemaakt zowel door de eigen bevolking als door de toeristen en pelgrims.

Vanahf een terrasje is het genieten van rondtrekkende muziekbandjes.

De dag erna was het bewolkt. Ik heb toen aan mijn blog gewerkt en ben in de loop van de middag het centrum verder gaan verkennen. 
De indrukwekkende voorgevel van de kathedraal Santa Maria de la Redonda.
Een zijingang van dezelfde kathedraal die echter gesloten was tijdens die feestdagen.

De prachtige torens van de kathedraal.

Logroño staat ook bekend als de stad van de 'spelletjes'. Op het plein voor de kathedraal, de Plaza del Mercade, kunnen diverse spelletjes worden beoefend.

Die avond werd het weer gezellig druk in de stad. In de straten in het oude centrum wemelde het van de tapaz-restaurantjes en wijn-proeverijen. Logroño is namelijk ook de hoofdstad van de regio La Rioja. Elk bar-restaurant heeft zijn eigen specialiteit. Niet goedkoop die tapaz maar samen met een glas Rioja wel erg lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten