zondag 3 juli 2016

Naar Calzadilla de la Cueza

Van Carrion de los Condes naar Calzadilla de la Cueza (17 km)
Zondag 3 juli 2016
Die ochtend eerst een SMS-je gestuurd om mijn jarige dochter Ester te feliciteren. Op zo'n moment is de afstand Spanje-Nederland ineens toch wel groot. Ook vorig jaar was ik onderweg naar Santiago op haar verjaardag. Ik nam me voor mijn volgende wandeltocht anders te plannen, zodat ik wel op haar volgende verjaardag kan zijn.
Ik was die ochtend al vroeg op, maar de dames van de kamer waarmee ik de badkamer deelde waren nog vroeger op stap. Om half 7 verliet ik het pension en ging op weg in de veronderstelling dat ik 17 moeilijke km's (zonder dorpje) voor de boeg had. Ik had daarom ook voldoende proviand en drinken bij me. Bij het verlaten van het stadje liep ik langs een groot oud kloostercomplex waarin nu o.a. een hotel in was gevestigd. Volgens mijn wandelgids is het een archtectonisch monument, het voormalige klooster Real Monestario de San Zollo, waarschijnlijk van mozarabische oorsprong. De kloostergemeenschap sloot zich in 1077 aan bij de orde van Cluny.

Uit het bord op het gebouw maakte ik op dat het gebouwencomplex tot het Europees erfgoed behoort.

Het eerste deel van de route ging over een asfaltweg, maar anders dan ik had verwacht, toch redelijk wat begroeiing.

Later ging de weg over in een km's lange grindweg door een open agrarisch landschap. Maar eenzaam was het niet. Met mij waren vele andere wandelaars al vroeg op stap gegaan. Na 6 km was er tegenover de boerderij links op de foto een grote picknickplaats, waar al tientallen pelgrims zaten te ontbijten. Ik vond het nog te vroeg en besloot pas na 2 uur lopen te pauzeren. Ik had namelijk juist een lekker loopritme gevonden. Na zo'n 2 uur lopen kwam ik aan bij een tweede picnickplaats waar tot mijn verbazing een keet stond waar allerlei drinken en fruit kon worden gekocht en ook brood met worst werd aangeboden (van de barbecue). Ik liet me verleiden en liet mijn meegenomen brood in mijn rugzak voor de rest van de dag. Op de picknickplaats schoof ik aan bij de 2 Spaanse mannen die ik de vorige dag had ontmoet. Zij wisten me te vertellen dat de Amerikaanse Laura haar smartphone niet had terug gevonden. Vervolgens liep ik een tijdje met het Spaanse duo op en passeerden we de 2 'vriendinnen' van Laura, die me vertelden dat Laura haar foto's en reisverslag gelukkig niet kwijt was omdat die online waren bewaard en dat ze over een paar dagen een nieuwe smartphone kon ophalen. Geluk bij een ongeluk dus. Laura zelf heb ik die dag niet gezien.


Na een tijdje liep ik bij de Spaanse mannen vandaan. Ik had een lekker tempo en we waren ook een beetje uitgepraat want ze spraken alleen Spaans en mijn Spaans is nou niet echt om over naar huis te schrijven. Het terrein werd steeds kaler en het werd warmer en warmer. In de verte doemde rechts een eenzame kerktoren op. Deze bleek net buiten het dorpje op een hoger punt bij een kerkhof te liggen. Toch nog vrij plotseling dook na een heuveltje het dorpje Calzadilla de la Cueza op. Aan het begin van het dorpje meteen 2 opvallend witgeschilderde auberges. Het was nog vroeg, maar veel pelgrims besloten daar te blijven en niet door te lopen naar een van de dorpen 6 tot 9 km verder. Ik vond dat eigenlijk ook wel een goed idee en toen ik even verderop in het dorp een restaurant met hostal aantrof besloot ik daar te blijven en mezelf een vrije middag te geven. Later op de dag zag ik ook weer de Amerikaanse vrouw en het groepje Fransen terug die ik de vorige dagen in de hostals had aangetroffen. Achteraf was het een goed idee om vroeg te stoppen. Zo kon ik bijkomen van mijn inspanningen van de dag daarvoor, kon ik mijn wasje doen, mails beantwoorden en aan mijn blog werken. Dat laatste ging echter moeizaam omdat de kwaliteit van de wifi maar matig was. Daarvoor moest ik beneden in de bar zitten. Die middag en avond werd het daar heel gezellig druk, omdat heel het dorp daar op zondagmiddag wat kwam drinken. Die avond in de bar naar de voetbalwedstrijd Frankrijk tegen IJsland gekeken. De vikingen moesten helaas al snel het onderspit delven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten