donderdag 7 juli 2016

Rustdag in Leon

Rustdag in Leon
Donderdag 7 juli 2016
Die morgen uitgeslapen. Nou ja uitgeslapen? Ik was al op de gewone tijd om 5 uur wakker. Ik heb me nog wel even omgedraaid, maar een paar uur later toch maar opgestaan. Het was de ochtenduren nog bewolkt maar tegen de middag brak de zon door en werd het die dag nog 30 graden.
Op weg van mijn pension kwam ik in de oude binnestad eerst langs het Plaza Major met aan dat plein het mooie oude raadhuis (17e eeuw).
Daarna nasr het plein voor de kathedraal die tegen een flinke entreeprijs was te bezichtigen. Veel pelgrims hadden gekozen voor een extra dagje Leon merkte ik, want in de kathedraal kwam ik veel bekende gezichten tegen zoals de drie Canadezen (Jim met zijn vrouw en zus) en de twee Spaanse mannen.

Niet alleen van buiten, maar ook van binnen zag de gothisch kathedraal er indrukwekkend uit. Zie bijvoorbeeld de hoge kruisbogen, de vele gebrandschilderde ramen en het mooie altaarstuk.


Hidr een detailopname van het altaarstuk.


En een van de gebrandschilderde ramen van dichtbij.

Midden in de kerk een renaissance-beeldhouwwerk (14e eeuw) dat in mijn ogen niet erg past bij de gothiek van het bouwwerk.


In het midden van de kerk de koorbanken voor de priesters en monniken in prachtig uitgesneden houtwerk.


Na het bezoek aan de kathedraal een rondje in de binnenstad gemaakt. Links van de kathedraal het Hospital.


Door de Middeleleeuwse straatjes kwam ik uit bij de rand van het Middeleeuwxe centrum dat door een dikke vestingmuur wordt omvat. Hier een van de toegangspoorten, de Puerta Castillo.


Even verderop de Romaanse Real Basilica de San Isodoro (10e tot 12e eeuw) met daarin de graftombe van de H. Isodorus, in de 7e eeuw aartsbisschop van Sevilla en de belangrijkste Visigothische kerkleraar.


Detail van het beeldhouwwerk boven de ingang van de San Isodoro-kerk.


Het werd in de loop van de middag en avond steeds drukker en gezelliger in de binnenstad. Maar ik moest ook nog e- mails beantwoorden en aan mijn blog werken. Die avond heb ik in een bar in de buurt van het pension naar de voetbalwedstrijd Frankrijk tegen Duitsland gekeken. De barkeeper vroeg mij of ik voor Frankrijk of Duitsland was. Deze avond was ik voor Frankrijk en dat pakte goed uit, want Frankrijk won de wedstrijd verdiend volgens mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten