zondag 10 juli 2016

Naar Rabanal del Camino

Van Astorga naar Rabanal (20 km)
Zondag 10 juli 2016
Ik had die nacht slecht geslapen. Het was in en rond het hostal die zaterdagnacht erg onrustig en lawaaierig geweest en bovendien die nacht ook erg warm op mijn kamer. Toch vroeg opgestaan en een ontbijtje gebruikt. Om kwart voor 7 weer op stap. Het hostal lag aan de rand van Astorga vlak bij de route. Dus dat was een voordeel voor mij ten opzichte van de pelgrims die in het centrum van de stad starten. Het was al redelijk warm en er waren al veel pelgrims op weg. Het eerste deel van de route ging over een asfaltweg, maar na het dorpje Murias de Rechivaldo kwamen we op een smaller maar mooi grindpad terecht. Ik had op dat moment een aardig tempo en passeerde een aantal pelgrims. Kort voor het volgende dorp, Santa Catalina de Somosa, liep ik de Duitse Petra weer tegen het lijf. We dronken samen met haar vrienden koffie en gingen daarna weer apart verder.
Na 13 km kwam ik in het dorpje El Ganzo aan en pauzeerde daar in een leuke kleine bar. Tien minuten later kwan Petra daar ook aan. Ze had last van haar rug, omdat ze de voorgaande dagen haar rugzak niet goed had afgesteld. 

Terwijl Petra nog aan het uitrusten was, ging ik weer verderen langs een mooi veldpad kwam het dorpje Rabanal de Camino in zicht. Heel de weg tot nu toe was langzaam stijgend geweest (vals plat in wielrenners termen) en best vermoeiend, omdat ik ook niet goed uitgeslapen was.


Bij een kruispunt een paar km voor Rabanal ging de route eerst over de verkeersweg en daarna over een rotsig en stijgend pad.


Hier en daar ging het pad door dicht begroeid terrein en ...........


............. en paar km verder kwam ik aan in Rabanal de Camino. Ik was moe en besloot het stopbord letterlijk te nemen. Ik had ook zere voeten en zag het niet zitten om die dag nog 6 km verder te lopen naar Foncebadon, wat ik eerst wel van plan was. Achteraf een verstandige beslissing.


Il vond in het mooie dorpje tegenoovr de kerk een prima hostel en besloot mezelf deze zondag een vrije middag te geven. Ik gebruikte die middag om bij te slapen, mijn was te doen en aan mijn blog te werken. Hieronder een doorkijkje door de hoofdstraat van het dorp.


Het kloosterkerkje in het centrum van het dorp tegenover  het hostel waar ik logeerde. Deze kerk eas op dat moment helaas niet open. Ik maakte die middag een rondje door het dorp en kwam daar de Amerikaanse Grace weer tegen die in een ander hostel logeerde.


Een winkeltje (tienda) in het dorp zoals je die overal op de Camino Frances vindt.


Samen met Grace bezocht ik het andere kerkje aan de hoofdstraat van het dorp. Het zag er eenvoudig Romaans uit aan de buitenkant.


Binnen in de kerk werden we echter verrast door het barokke, weelderige interieur zoals je dat in vele Spaanse kerken aantreft.


Die avond nam ik een pelgrimsmenu in het hostel waar ik verbleef. Ik zat alleen aan een tafeltje, maar had het geluk naast een Deens echtpaar te zitten dat ik eerder in Astorga had gesproken. Marjanne en Hans waren erg sociaal en zo werd het toch nog een gezellige avond. Na het eten keken we met een aantal mensen televisie in de bar van het hostsl naar de finale Frankrijk tegen Portugal. Om 11 uur was het nog steeds 0-0 en werd er verlengd. Ik heb dat niet meer meegemaakt maar ben gaan slaoen. De volgende ochtend werd ik echter gepasseerd door een tweetal uitbundige Portugese Camino-fietsers en toen was wel duidelijk dat Portugal de verlenging gewonnen had (ik vond Frankrijk overigens beter voetballen, maar de beste wint helaas niet altijd).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten