vrijdag 1 juli 2016

Naar Fromista

Van Hontanas naar Fromista (35 km)
Vrijdag 1 juli 2016
Na een eenvoudig ontbijt in het hostal weer rond 7 uur op weg. De weg ging langs een mooi glooiend grindpad langs de voet van een heuvelrug.

Het grindpad kwam uit op een asfalt-verkeersweg en een paar km verder kwam ik aan bij de ruïnes van het klooster San Anton. Daar stond een man met een bestelbusje waar je een stempel in je credential kon krijgen en/of een aandenken aan dat klooster kon kopen (op de foto links). Ik liet tegen een kleine vergoeding een stempel in mijn pelgrimspaspoort zetten.


Daarna ging de route verder over dezelfde asfaltweg naar het stadje Castrojeritz dat je al van ver tegen een heuvel (met oude vesting bovenop) zag liggen.


In dat langgerekte stadje was de pelgrimsroute via een mooie en gloednieuwe bestrating aangegeven.


Na Castrojeritz kwam al snel de tafelberg Alto de Mostelares in zicht. In de verte zag ik mijn voorgangers al zwoegend naar boven gaan. Het hellingspercentage stond aangegeven als 12%.


Het was een lange vermoeiende klim die ik vergelijkbaar vond met de beklimmingen in de Pyreneeën. Maar ik kon mijn tempo goed volhouden en bereikte moe maar voldaan de top. Daar zaten mijn voorgangers uit te rusten en had een handige Spaanse jongeman een handeltje opgezet waar je donativo een koele drsnk of fruit kon bemachtigen. Hij deed die dag goede zaken.


Boven op de top had je een prachtig uitzicht, op de foto de heuvel met het stadje Castrojeritz waar ik vandaan was gekomen.


Na een korte pauze weer verder, eerst een vlak stuk, maar dan ineens steil naar beneden (18%), niet mijn meest favoriete bezigheid.


Aan de voet aangekomen vervolgde de grindweg zich door een glooiend landschap vol graanvelden.

Negen km na Castrojeritz kwam ik langs een kapel-herberg San Nicolas waar al een groepje Italianen was neergestreken. Iets verderop bereikte ik een mooie oude brug over de Rio Pisuerga.


De Rio Pisuerga gezien vanaf de brug.

Net over de brug een prachtige grenssteen die aangaf dat ik was aangekomen in de provincie Palencia. Twee km verder bereikte ik het plaatsje Itero de la Vega, waar ik even bij een zithoek met waterfontein uitrustte.


Daarna (het was rond de middag) over een open veldweg tussen de akkers door. Links van me werd er hard gewerkt om de oogst binnen te halen ...........................


.......... en rechts van me moest de maïs nog flink groeien, maar daarvoor was water nodig. Overal in het gebied zag je waterpompen en hieronder in het maïsveld ook een grote beregeningsinstsllatie.


Iets verderop kon ik een glimp opvangen van het kanalensysteem (in beton uitgevoerd) waarlangs het water het gebied werd ingebracht.


En verder ging het via een glooiend pad. Op de volgende heuvel gelukkig een bosje met naaldbomen waar het in de schaduw heerlijk zitten was.


Vanuit het bos op de heuveltop (Otero Largo) een prachtig uitzicht op de weg en het dorpje Itero de la Vega waar ik vandaan was gekomen.


Daarna was het nog ongeveer 4 km naar het dorpje Boadilla del Camino, waar ik de nacht wilde doorbrengen (zie foto onder). Het was een klein en beetje vervallen boerendorpje. Het restaurant met auberge aan het eind van het dorp was echter volgeboekt. Ik was moe want ik had er al 29 km opzitten, maar besloot toch maar 6 km verder te lopen naar het volgende stadje.


Na een paar km over een grindweg kwam ik uit bij een kanaal en kon ik over een mooi jaagpad in de schaduw van de bomen lopen. Dat was een flinke meevaller. Het water in het kanaal stond aanzienlijk hoger dan de omgevende landerijen. Overal waren er aansluitingen, betonnen watergoten en pompen op het kanaal aangesloten vanwaar het kanaaleater het akkerbouwgebied werd ingebracht.


Na ongeveer 5 km kwam ik uit bij een sluis die ik over moest steken en zo kwam ik aan bij de buitenrand van het stadje Fromista.


Daar vond ik onderdak in Hostal Camino de Santiago. Er was nog net een kamer vrij. Fromista is een mooi en welvarend stadje, maar ik was behoorlijk moe en onderstaande foto's heb ik pas de volgende ochtend bij het vertrek gemaakt. Hieronder het pleintje met het hostel waar ik overnachte en links daarvan een ander het hostal San Pedro met een mooie gebeeldhouwde voorgevel.


Hieronder de dichtbij het hostal gelegen Iglesia de San Martin, een Romaanse kerk, ingewijd in1066.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten