woensdag 13 juli 2016

Naar La Faba

Van Villafranca del Bierzo naar La Faba (24 km)
Woensdag 13 juli 2016
Ik had goed geslapen maar voelde me nog niet helemaal honderd procent. Het was even zoeken naar de juiste route, maar er waren gelukkig al heel wat andere pelgrims op de been en die hoefde ik alleen maar te volgen. De eerste kilometers gingen moeizaam en ik was blij dat ik het tempo kon volgen van degenen die voor me uit liepen. Kort na Villafranca kon je kiezen uit de normsle route, langs de verkeersweg, of een moeilijkere, langere maar mooiere route, de Camino duro. Ik koos voor de makkelijke route, omdat aan het eind van de dag ook een moeilijk stuk op her programma stond. Ik bleef mijn voorgangers volgen en die bleken gelukkig ook voor de makkelijke route te hebben gekozen. Na ruim 4 km keam ik in het dorpje Pereje aan waar ik samen met een aantal andere pelgrims heb ontbijt. Even later kwam daar ook Jos binnen, hij had de Camino duro willen lopen maar had het begin van deze alternatieve route niet kunnen vinden. We gingen die morgen samen verder en het onderwerp van ons gesprek was hoofdzakelijk de milieuregelgeving voor de intensieve veehouderij. Ik had tevoren nooit kunnen bedenken dat dit onderwerp op mijn pelgrimstocht aan bod zou komen. Maar al pratend en discussiƫrend kwamen we bijna ongemerkt 5 km verder in Trabadelo aan. Daar kwamen de hoofdroute en de alternatieve Camino duro weer samen. Bij Trabadelo liep de route ook onder een hoog gelegen viaduct van de autoroute door, een imposant kunstwerk (zie de foto onder, waar Jos voor me uitloopt).

Ook de volgende 10 km liepen we samen door een mooie bosrijke omgeving en een aantal dorpjes. Halverwege in Ambasmestas maakten we een tussenstop en rond 12 uur arriveerden we in het plaatsje Las Herrerias. Omdat ik me nog steeds niet helemaal 100% voelde en het pad vanaf daar flink omhoog liep, wilde ik daar overnachten. We stopten bij een restaurantje tevens hostal dat pas was geopend en werd geexploiteerd door een Nederlands gezin. We gebruikten er de lunch en steeds meer prlgrims kwamen daar pauzeren waaronder de Duitse Petra die nu samen met Chris, een sympathieke Zweed, liep (zie foto onder). Zij zouden tot het volgende dorpje lopen, 4 km verder. Jos was van plan nog verder te gaan, tot O Cebreiro, zo'n 8 km omhoog.


Eerst Jos en later ook Petra en Chris en nog een aantal mij inmiddels vertrouwde pelgrims gingen verder. Na een paar uur was ik uitgerust en ik voelde me een stuk beter. Ik besloot slsnog verder te lopen naar het dorpje La Faba. De omgeving was prachtig. Hieronderhet gehucht Hospital, vlak na Las Herrerias.


Het was flink klimmen geblazen, maar de laatste kilometers nasr La Faba liepen door een mooi bos. Voor me uit liep een Italiaanse die ook in La Faba zou overnachten.


Na anderhalf uur bereikte ik het dorpje La Faba, waar ik onderdak vond in een herberg naast een klein kerkje en dat gerund werd door Duitse hospitaleros (vrijwilligers van de Duitse St. Jacob-vereniging). Ik was daar de oidste gast die dag, maar eerder had er een Fransman van 87 jaar (die had ik een paar dagen daarvoor gezien) en zelfs iemand ouder dan 90 overnacht! Op de foto onder links de pelgrimsherberg en rechts het Romaanse kerkje.

Ik kreeg er een prima slaapplaats (vanwege mijn leeftijd hoefde ik niet boven in een stapelbed) en ging me douchen, omkleden en mijn wasje doen. Wat later ging ik het boerendorpje verkennen. Er was nog een kleine herberg waar ik Petra en Chris terugzag, en zelfs een winkeltje en een bar-restaurantje, erg populair bij de pelgrims vanwege de gratis wifi en het prima eten. En dat allemaal in een dorpje met 40 inwoners! Hieronder 2 foto's die een goede impressie geven van het dorpje.


Na het eten keerde ik weer terug in de herberg waar je nog tot laat van de zon kon genieten. 

Ook ging ik het eenvoudige kerkje (kapel) binnen waar ik werd verrast door het rijk versierde, barokke, koor.


Hieronder de slaapzaal in het bijgebouw waar ik sliep. Er was nog een grotere slaapzaal in het hoofdgebouw. In totaal waren er 66 slaapplaatsen en die waren die avond alle bezet. Ik heb er prima geslapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten