dinsdag 12 juli 2016

Naar Villafranca del Bierzo

Van Molinaseca naar Villafranca del Bierzo (31 km)
Dinsdag 12 juli 2016

Ik werd al vroeg wakker, kon de slaap niet meer vatten en ben toen maar opgestaan. Het gevolg was dat ik al kort na 6 uur op stap ging. Het was nog donker en dat gaf een sprookjesachtig effect in de straten van het stadje.


Toch was ik niet als enige al zo vroeg op pad. Lopend langs de pelgrimsherbergen zag ik hier en daar pelgrims die zich klaar maakten om op stap te gaan. En toen ik het stadje uitliep zag ik in de verte enkele pelgrims voor mij uit lopen. Na enkele km's kwam de stad Ponferrada in zicht. Op weg naar het centrum passeerde ik de pelgrim die al een hele tijd voor me uitliep. Het bleek een vrouw uit Sloveniƫ te zijn. Ik zou ze daarna nog enkele malen ontmoeten.


Aan de rand van het centrum stopte ik bij een cafe-bar waar al verschillende andere pelgrims aan het ontbijt zaten en nam daar ook mijn ontbijt. Vervolgens naar het centrum. Ik besloot wat tijd te nemen om de historische gebouwen in Ponferrada te bekijken. Eerst kwam ik langs het stadhuis op het gelijknamige plein (Plaza del Ayuntamiento = Stadhuisplein). Vervolgens de poort onder de mooie toren, de Torre del Reloj, door naar het Middeleeuwse centrum. Het was daar om half 8 nog erg stil. De gemeentelijke reinigingsdienst was bezig de straten schoon te spuiten.


De Torre del Reloj (16e en 17e eeuw) met onderdoorgang naar het oude centrum.


Even verderop de Basilica de la Encina (16e en 17e eeuw), met op de zijgevel een groot doek dat er aan herinnert dat dit jaar door de paus is uitgeroepen tot het jaar van barmartigheid (misericordia).


Aan de buitenkant van het centrum, dicht bij de rivier, ligt een grote vesting, het Castillo del Temple (de Tempeliersburcht), in 13e eeuw gebouwd door de Tempeliers.


Vervolgens de route weer opgepakt. Eerst vanuit het oude centrum de brug over de Rio Sil over en daarna aan de andere zijde een hele tijd over een pad langs de rivier. Daarna naar het dorpje Fuentas Nuevas met een romantisch kerkje met  mooie schildering aan de buitenkant.


In het volgende dorpje Camponaraya pauzeerde ik. Daar zat ook de Nederlander Jos, die ik de dag tevoren had ontmoet, met enkele Duitse vrouwen aan de koffie. We raakten in gesprek en even later kwam ook de Amerikaans Grace daar aangelopen. Vandaar liep ik samen met Grace verder naar Cacabelos waar we de lunch gebruikten (links op de foto onder Grace). Ik was al ruim een uur langer aan het lopen dan Grace, die in Ponferrada was gestart en nam daarom een langere pauze. 


Na de lunchpauze ging ik dus weer alleen op stap. Eerst door het mooie en levendige stadje Cacabelos. De uitgebloeide balkonbloemen zorgden hier en faar voor een bloementapijt in de straten.


Vervolgens kwam ik langs de eenvoudige Iglesia de Santa Maria, midden in het centrum van Cacabelos.


Ik koos na Cacabelos bij het gehucht Pieros voor de kortere, alternatieve route naar Villafranca del Bierzo. Die liep eerst langs een verkeersweg. Na een paar km kon je Villafranca al duidelijk zien liggen. 


Maar op dat punt ging de alternatieve route via een mooie en glooiende grindweg tussen wijngaarden en akkerlanden weer terug naar de hoofdroute.


Onderweg nog een bermplantje gefotografeerd dat daar frequent voorkwam, maar dat ik nog niet eerder had gezien.


Voor de wandelaars die het niet meer zitten, is er tegenwoordig een praktische oplossing: bel een taxi. Overal onderweg zag ik dit soort reclameborden.


Toeval of niet, op het kruispunt waar beide routes weer samenkwamen, een paar km voor Villafranca, liep ik Grace weer tegen het lijf. Zij had voor de langere, maar mooiere hoofdroute gekozen. We liepen tot Villafranca samen waar zij het geboekte hotelletje opzocht en ik op zoek ging naar een hostel of pension. Hieronder het eenvoudige kerkje bij het binnenlopen van de stad.


............ en de Middeleeuwse straatjes op weg naar het centrum.


Villafranca del Bierzo is een mooie stad maar zonder duidelijk centrum en ik kon er moeilijk de weg vinden. Het duurde dan ook een tijdje voor ik het hostal had gevonden dat ik zicht. Maar het was mooi gelegen en vanuit mijn kamer had ik een mooi uutzicht op de rivier die de stad doorsnijdt.


Ik was die middag moe, 31 km was voor mij best ver en ik had bovendien kast van mijn maag en darmen. Ik heb in een supsrmarkt wat brood en beleg gekocht voor die avond en heb eerst een siesta gehouden. Die avond vorlde ik me duidelijk beter en heb ik nog een rondje door de stad gemaakt. Daar kwam ik de Amerikaanse Rebecca tegen die hetzelfde plan had. Villafranca del Bierzo wordt ook wel klein-Santiago genoemd, omdat het in vroegere tijden fungeerdecals eindpunt voor pekgrims die te zwak waren om de bergen na Villafranca over te komen. Hieronder de voormalige kapittelkerk, Colegiata de Santa Maria.




Hierondrr hrt Castillo Palacio de Los Msrqueses, het kasteel van de markiezen van Villafranca (17e eeuw), waain tegenwoordig onder andere een hotel is ondergebracht.


Zicht op de stad en vesting

Hieronder de Iglesia de Santiago uit de 12e en 13e eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten